İslam dünyasının yaşamış olduğu yenilgi ve sömürüyü, geri kalmışlık ile ilişkilendiren birçok akademisyen ve düşünür gibi Câbirî de modernleşememe ile geri kalmışlığı ilişkilendirmek suretiyle, çağdaş Arap- İslam dünyasının bir kriz durumu yaşadığını ve söz konusu krizin kültürel mirastan kaynaklanan bir sürecin sonucu olduğunu varsayar. İslam’ın potansiyel bir rasyonelleşmeye sahip olduğunu fakat söz konusu mirasın modern rasyonelleşmeyi engellediği varsayımıyla, tarihsel ve mekânsal farklılaşmalara rağmen değişmeden kalan unsurları ortaya çıkarmak amacıyla, yapısalcığı bir yöntem olarak kullanır. Onun yapısalcılık yoluyla Arap/İslam düşüncesinin unsurlarını ortaya koyma girişimi, Arap/İslam düşüncesini yapıbozuma uğratmak içindir. Fakat o yapıbozumunu, Arap/İslam düşüncesinde olduğunu varsaydığı rasyonaliteyi ortaya çıkartıp yeniden yapılandırmak amacıyla kullanmıştır. Arap/İslam düşüncesinin potansiyel rasyonalitenin keşfedilmesi, yeniden yapılandırılması bir Arap/İslam rönesansını ve modernleşmesini gerçekleştirmek arzusunu taşımaktadır.