Hz. Peygamber`in anne-babası ile soyunun imanı ve seçkinliği problemi İslâm literatürü tarihinde müstakil bir tartışma ve anlatı konusudur. Çeşitli entelektüel akımların (Şâfiî-Eş`arî Hanefî-Maturidî Şii Sûfî) ilkelerini dayattığı ebeveynin inancı polemiği -aynı zamanda- fetret ehlinin dini durumu bağlamında ulûhiyetin bilinmesi Hz. Peygamber`in anne-babasının imanından hareketle nübüvvetin kavranması Hz. Âdem`e değin nesebinin kökeni zemininde yaratılışın idrak edilmesi gibi uzantılı meselelerle biçimlenir.
Memlük ulemasından Süyûtî`nin risâlelerinde ebeveyn-i Resûl`ün Hanif mümin ve muvahhid olduğu haber kaynaklı delillerle savunulur bu müdâfaa şekli sufi kimliğe sahip Osmanlı müellifleri tarafından miras alınır. Zeynî Çelebi Fenârî`den (ö. 926/1520) Yeşilzâde Mehmed Sâlih Efendi`ye (1872-1954) değin 22 eserden müteşekkil Osmanlı ebeveyn-i Resûl edebiyatı -öte yandan- yaratılış kaynağı olan nûr-i Muhammedî`nin Hz. Peygamber`in zürriyetinde yansıması fikrini işleyerek yeni yorum açılımları sunar.
Osmanlı Halvetî şeyhlerinden Abdülehad Nûrî-i Sîvâsî`nin (ö. 1061/1651) Te`dîbü`l-mütemerridînfî İslâmi`l-ebeveyn adlı Arapça eseri tüm lehte ve aleyhte delilleri tartışması kaynak kullanımındaki zenginliği Kadızâdeliler zihniyetinin argümanlarını çürütmesi nûr-i Muhammedî`nin zerre-i Muhammedî olarak soyunda tecellî etmesi olgusuna müstakil bölüm ayırması Ebu Tâlib`in imanı hakkında Şia`ya yakınlaştığı iddialarına cevap vermesi yönüyle ebeveyn-i Resûl risâleleri dizisinde eşsizdir.