Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, tasavvuf düşüncesi içerisinde en etkin şahsiyetlerden birisidir.Onun temel düşünce yapısı ncelendiğinde karşımıza ilk olarak aşk, mârifet ve müsamaha gibi kavramlar çıkmaktadır. Mevlânâ, bu kavramların izahında ve muhataba aktarılmasında mûsikiden önemli ölçüde yararlanmıştır. İnsanlara anlayacağı şekilde hitap etmeyi uygun bulan Mevlânâ, içerisinde bulunduğu toplumun edebiyat ve mûsikiye olan ilgisinden dolayı onlarla iletişim aracı olarak bu iki sanat öğesini etkin olarak kullanmıştır.
Kendinden sonra oluşan Mevleviyye Tarikatı içerisinde de bu iki unsur geliştirilerek kullanılmaya devam edilmiş, neticede Türk Mûsikisi ve edebiyatı alanlarında mevlevîhaneler dikkat çeken kurumlar olmuşlardır. Hazırlamış olduğumuz bu çalışmayla Mevlânâ’nın sevdiği ve değer verdiği mûsikinin onun düşünce dünyasındaki yeri incelenmiştir. Metin hazırlanırken Mevlânâ’nın kendi eserleri başta olmak üzere dönemi ele alan birincil kaynaklar eşliğinde genel olarak onun sanat, estetik, aşk, vecd, marifet ve varlık anlayışlarıçerçevesinde mûsikiye bakışı değerlendirilmiştir.