Mehmed Atâ Bey’in toplam dört cilt olarak tasarlanan İktitâf adlı eseri kimi zaman bir antoloji olarak görülmek istense de şüphesiz bir ders kitabıdır. Öte yandan İktitâf, çağının insanı için söylenebilecek olan kimi özellikleri de barındırır. İçinde bulunduğu toplumdan ve insandan etkilenen bir eser olarak İktitâf; değişen sanat anlayışını göstermekten ziyade yaşadığı çağın tanığı olmaya çalışan; aklını, kalbinin önünde tutmaya başlayan, sanat eserinin kökenine dair farkındalığı artıran, anlamı ve sanat eseriyle birlikte görünür kılınan semboller dünyasını keşfetmeye çalışan insana dair önemli bir çalışma olarak değerlendirilebilir.
Zaman içerisinde pek çok baskısı yapılmış olan İktitâf, Mehmed Atâ Bey tarafından sürekli güncellenmiş ve değişen zamana ve ihtiyaca göre yeniden şekillendirilmiştir. Bu çalışmada söz konusu eserin özellikle son baskıları esas alınmış, dolayısıyla Mehmed Atâ Bey’in bir tekâmül sürecinin içerisinde yeniden şekillendirdiği eserin son ve en olgun hâli okuyucuya sunulmuştur.