Edebî eserde muhtevâ, takdim ve yapı, bir bütün olarak okuyucuya ulaşırken, daha önce örneğini görmediğimiz orijinal bir terkibe kavuşur. Bu terkip, parça bütün ilgisi ile çözülmeye gayret edilir. Bütünü ek yerlerinden ayırmakla eş değer sayacağımız tahlil çalışmalarında, soyut bir düzlemin parçalanamaz bütünlüğü ile karşılaşırız ki, olmayana ergi metodu ile, bir edebî eseri, sanki "muhtevâ, takdim, yapı" gibi parçalardan ibâretmiş gibi düşünürüz. Çay içinde erimiş şekeri, gül yaprağındaki kokuyu, dumanın şeklini, parça bütün ilişkisi ile kesin hatlar çizerek ayırmak mümkün mü? Edebî eseri de somut bir obje gibi parçalamak mümkün değildir. Bu gerçek bilinmekle birlikte, edebiyat eğitiminde, bir eserin muhtevâ, şekil ve anlam yapılarının yorumda ayrıldığına şâhit oluruz. Burada bir transfer metodu kullanırız ki, eseri algılamak kolaylaşır. Edebî Eserde İfâde, edebî bilgiler seviyesinde popülist ve akademik amaçları birleştirmeyi hedeflemektedir. İfâde, Edebî Dil, Üslûp, Tahayyül ve Tasavvur, Edebî Tür, Nazım, Nesir, Tiyatro, Edebî Eserde Muhtevâ, Edebî Eserde Yapı başlıklarına ayrılan bu kitabın meslekdaşlara, öğrencilere ve diğer okuyuculara faydalı olması en büyük dileğimizdir.
Yayınevi
:
Kurgan Edebiyat
2. Hamur