İnsanın âlemdeki tüm şeyleri bilgi ve farkındalık açısından kuşatabileceğini kabul ettiğimiz takdirde, insanın kendisini doğru bir
şekilde bilerek, diğer tüm şeylere dair de bilgi sahibi olacağını belirtebiliriz. Bu noktada yine “ben” ve “ötesi” olarak adlandırılan
konuyla karşı karşıya kalıyoruz. İnsan fertlerinden her fert, sadece “ben” veya “ötesi”dir.
İnsanın hem “ben” olduğunu hem de “ötesi” olduğunu söyleyebiliriz. İnsan kendisine bakıp kendisini değerlendiren olduğu için
“ben”dir; fakat aynı zamanda bakılan ve değerlendirilen olması açısından da “ötesi” sayılır. Dînânî bu eserinde epistemolojik, ontolojik,
psikolojik ve felsefi açılardan “ben” ve “ötesi” kavramlarını/olgularını derinlikli bir şekilde ele alarak izah etmektedir.