Tükendi
Stok Alarmı“İlhan Usmanbaş 100 yaşında”
İlhan Usmanbaş, beş yıl oluyor, notalarını bir üniversiteye, kitaplarını bir başka üniversiteye, evini bir eğitim vakfına bırakıp hayatın sakin bir kıyısına çekildi. Ama hâlâ, geleceğe inançla, yolumuza fener tutmayı sürdürüyor.
Bakışsız Bir Kedi Kara üzerine düştüğü notlarda, “Şiirin özgür umursamazlığı müziğin katı kurallarını baştan çıkarmıştır,” diyordu. Nasıl nefes açıcı bir cümle! Bir yerde, “İçiçe üç metin vardır, birbiri üzerine çekilmiş, fakat kaymış kopyalar gibidir.” Kırma, koparma, ayırma, bozma, parçalama, yıkma… ve yeniden kurma. Sadece bestecinin değil, bütünlük ülküsü peşinde koşan şairin, yazarın da girdabına kapıldığı eyleme biçimlerinin başında geliyor bunlar. Metni ince gören, müziğini onu karşılayan kritik açıya ustalıkla yerleştirebilen Usmanbaş’a ve yüzüncü yaşına selam!
Son zamanlarda, nedense, günün her dilimini kana kana uçmaya ayıran kırlangıçları izlerken İlhan Hoca düşüyor aklıma. Nedeni belli: Kırlangıçların uçma tutkusunu örnek almalıyız.
Mehmet Nemutlu
24 Temmuz 2021
--
İçindekiler
Yiğit Aydın __ Usmanbaş, Üç Sonatin ve Tarihselleşme
Armağan Ekici __ Kâreler
Yiğit Özatalay __ İlhan Usmanbaş’la Söyleşi
İlhan Usmanbaş __ Bestecinin yaratma koşulları
__ Şiir ile Müzik... kafeslerde!
__ XX. Yüzyıl’da Müziğin Gelişimi
__ “Ölümsüz deniz taşlarıydı” üzerine günce notları
__ Günceden
Edmond Jabès __ İster göçebe olsun... (çev. Ayberk Erkay)
__ Ben bir suskunum... (çev. Ayberk Erkay)
__ Benim olmayan toprakları... (çev. Ayberk Erkay)
Wallace Stevens __ Saat On’un Açılan Gözleri (çev. Roman Karavadi)
__ Şiir Tahripkâr Bir Kuvvet (çev. Roman Karavadi)
Emrah Yolcu __ Kanımın Buharında Kar Yağarken
__ Thich Quang Duc
__ Sutal
__ Bana Çöl Gerek
Roman Karavadi __ gölgemi gördüm mavi çiçeklerin arasında
__ Moby Dick’in sesi
Ceylan Yayla __ Gece Yarısı
Benjamin Péret __ El Ele (çev. Ayberk Erkay)